Benut crises om te innoveren en groeien
Zonder een goede crisis is er geen innovatie. En zonder innovatie geen groei. Zorg wel dat je over de juiste informatie beschikt. Het helpt om goede keuzes te maken en crises te verkorten.
Het nut van crises
‘Never waste a good crisis’, zei Winston Churchill al eens. Wijze woorden. Want crises roepen om actie. Er moet immers iets veranderen, anders gaat het mis. In de politiek worden crises sinds jaar en dag gebruikt om impuls te geven aan noodzakelijke veranderingen. Ook binnen het bedrijfsleven spelen crises een belangrijke rol, en innoveren helpt bij het doorstaan ervan. Hoe effectiever het innovatieproces, des te sneller organisaties groei realiseren.
Groeimodel van Greiner
Economische bedrijvigheid zorgt voor omzet, waarmee verder kan worden geïnvesteerd om weer nieuwe omzet te genereren. Volgens het groeimodel van Greiner doorloopt een groeiende organisatie een evolutie door vijf maturiteitsfasen. Greiner herkent dat iedere nieuwe fase voorafgegaan wordt door een crisis. Tijdens zo’n crisis wordt een organisatie gedwongen zichzelf te verbeteren om een fase verder te komen. De organisatie leert een nieuwe set van ‘organisatorische werkwijzen’ waarmee ze zichzelf klaar maakt voor de volgende groeifase. Hoe een bedrijf omgaat met deze leerprocessen bepaalt veel over hoe snel het bedrijf verder kan groeien.
Vijf maturiteitsfases
Hoe zien de vijf maturiteitsfases eruit? In de vroege fases van een onderneming groeit een organisatie van een pionierende organisatie met een klein centraal leiderschap (fase 1 groei door creativiteit), naar een organisatie met meer formeel leiderschap en meer differentiatie (fase 2: groei door leiderschap). Er ontstaan dan bijvoorbeeld gespecialiseerde afdelingen (finance, personeel, kwaliteit, planning, ontwikkeling, kwaliteit, etc.) die steeds meer zelfstandig zijn georganiseerd.
Organisaties die al meer volwassen zijn, evolueren naar een organisatie waarin specialisaties verder worden gedelegeerd naar een divisiestructuur (fase 3: groei door delegeren). Weer later stelt dit een organisatie in staat door te groeien naar samenwerken met gespecialiseerde samenwerkingspartners (fase 4: groei door coördinatie en fase 5: samenwerking) . Strategische samenwerking is hierbij het sleutelwoord. Wat doet een bedrijf nog zelf en wat laat het doen?
Rol innovatie
In elk van deze vijf fasen is een rol weggelegd voor innovatie. Innoveren gaat over nieuwe dingen doen, of over dingen op een nieuwe manier doen. Vaak wordt dit gekoppeld aan de ontwikkeling van een product, dienst of productieproces. Maar het heeft evengoed betrekking op interne processen. Ongeacht de fase waarin een organisatie zich bevindt, is een aantal vragen belangrijk als het om innovatie gaat. ‘Hoe effectief is mijn innovatieproces?’ en ‘Welke kennis en competenties moet ik in huis halen om door te groeien?’. ‘Is mijn organisatie in voldoende mate in staat om te specialiseren’ en ‘Welke nieuwe technologie moet ik eigen maken om verder te groeien?’. Deze vragen worden door ieder bedrijf in iedere maturiteitsfase anders beantwoord en het vinden van deze antwoorden is complex. Het hebben van de juiste informatie helpt bij het beantwoorden van deze vragen en het maken van keuzes. Hierdoor versnelt de groei en worden risico’s beperkt.
Aan de slag
Epiic daagt je uit na te denken over deze vragen en zorgt dat je de juiste informatie krijgt om de keuzes te maken die je organisatie helpen groeien. Met de juiste informatie, maak je beter overwogen keuzes, verkort je crises en leert en groeit je organisatie het snelst. Verschillende, door ons ontwikkelde tools kunnen je hierbij helpen. Denk aan de Innovatiescan en technologie roadmapping. Wil je meer weten over wat Epiic voor je organisatie kan betekenen? De koffie staat klaar.
Meer informatie of een keer sparren?
Neem vrijblijvend contact op. Samen maken we dromen waar.
Neem contact met mij op
Ook interessant voor je