Placeholder for Wegwijzer crisis en kansenWegwijzer crisis en kansen

Benut crises om te innoveren en groeien

Zonder een goede crisis is er geen innovatie. En zonder innovatie geen groei. Zorg wel dat u over de juiste informatie beschikt. Het helpt om goede keuzes te maken en crises te verkorten.

23 februari 2023

Het nut van crises

‘Never waste a good crisis’, zei Winston Churchill al eens. Wijze woorden. Want crises roepen om actie. Er moet immers iets veranderen, anders gaat het mis. In de politiek worden crises sinds jaar en dag gebruikt om impuls te geven aan noodzakelijke veranderingen. Ook binnen het bedrijfsleven spelen crises een belangrijke rol, en innoveren helpt bij het doorstaan ervan. Hoe effectiever het innovatieproces, des te sneller organisaties groei realiseren.

Groeimodel van Greiner

Economische bedrijvigheid zorgt voor omzet, waarmee verder kan worden geïnvesteerd om weer nieuwe omzet te genereren. Volgens het groeimodel van Greiner doorloopt een groeiende organisatie een evolutie door vijf maturiteitsfasen. Greiner herkent dat iedere nieuwe fase voorafgegaan wordt door een crisis. Tijdens zo’n crisis wordt een organisatie gedwongen zichzelf te verbeteren om een fase verder te komen. De organisatie leert een nieuwe set van ‘organisatorische werkwijzen’ waarmee ze zichzelf klaar maakt voor de volgende groeifase. Hoe een bedrijf omgaat met deze leerprocessen bepaalt veel over hoe snel het bedrijf verder kan groeien.

Placeholder for Epiic groeimodel GreinerEpiic groeimodel Greiner

Vijf maturiteitsfases

Hoe zien de vijf maturiteitsfases eruit? In de vroege fases van een onderneming groeit een organisatie van een pionierende organisatie met een klein centraal leiderschap (fase 1 groei door creativiteit), naar een organisatie met meer formeel leiderschap en meer differentiatie (fase 2: groei door leiderschap). Er ontstaan dan bijvoorbeeld gespecialiseerde afdelingen (finance, personeel, kwaliteit, planning, ontwikkeling, kwaliteit, etc.) die steeds meer zelfstandig zijn georganiseerd.

Organisaties die al meer volwassen zijn, evolueren naar een organisatie waarin specialisaties verder worden gedelegeerd naar een divisiestructuur (fase 3: groei door delegeren). Weer later stelt dit een organisatie in staat door te groeien naar samenwerken met gespecialiseerde samenwerkingspartners (fase 4: groei door coördinatie en fase 5: samenwerking) . Strategische samenwerking is hierbij het sleutelwoord. Wat doet een bedrijf nog zelf en wat laat het doen?

Rol innovatie

In elk van deze vijf fasen is een rol weggelegd voor innovatie. Innoveren gaat over nieuwe dingen doen, of over dingen op een nieuwe manier doen. Vaak wordt dit gekoppeld aan de ontwikkeling van een product, dienst of productieproces. Maar het heeft evengoed betrekking op interne processen. Ongeacht de fase waarin een organisatie zich bevindt, is een aantal vragen belangrijk als het om innovatie gaat. ‘Hoe effectief is mijn innovatieproces?’ en ‘Welke kennis en competenties moet ik in huis halen om door te groeien?’. ‘Is mijn organisatie in voldoende mate in staat om te specialiseren’ en ‘Welke nieuwe technologie moet ik eigen maken om verder te groeien?’. Deze vragen worden door ieder bedrijf in iedere maturiteitsfase anders beantwoord en het vinden van deze antwoorden is complex. Het hebben van de juiste informatie helpt bij het beantwoorden van deze vragen en het maken van keuzes. Hierdoor versnelt de groei en worden risico’s beperkt.

Aan de slag

Epiic daagt u uit na te denken over deze vragen en zorgt dat u de juiste informatie krijgt om de keuzes te maken die uw organisatie helpen groeien. Met de juiste informatie, maakt u beter overwogen keuzes, verkort u crises en leert en groeit uw organisatie het snelst. Verschillende, door ons ontwikkelde tools kunnen u hierbij helpen. Denk aan de Innovatiescan en technologie roadmapping. Wilt u meer weten over wat Epiic voor uw organisatie kan betekenen? De koffie staat klaar.

Meer informatie of een keer sparren?

Neem vrijblijvend contact op. Samen maken we dromen waar.

Neem contact met ons op
Placeholder for Joost JanssenJoost Janssen
Neem contact met mij op

Joost Janssen
Manager innovatie

Bel: 06-23928457

Linkedin

Ook interessant voor u

Placeholder for Werknemers bepalen strategie op weg naar doel organisatieWerknemers bepalen strategie op weg naar doel organisatie
WhitepaperGeheim succesvolle organisatie? Dit zijn de tools voor strategische innovatie

In een wereld die voortdurend verandert, is strategische innovatie het geheime wapen van succesvolle organisaties. Download het gratis whitepaper en ontdek hoe het heroverwegen van traditionele bedrijfsmodellen leidt tot nieuwe kansen, onderscheidende waardeproposities en meer concurrentiekracht.

Placeholder for Mannen beklimmen rotsMannen beklimmen rots
ArtikelHet kan wél, succesvolle innovatieprojecten

Om van belang te blijven voor klanten en onze maatschappij is het essentieel te innoveren. Maar hoe zorg je ervoor dat die innovaties ook echt slagen? De experts van Epiic adviseren u over een succesvolle aanpak.

Placeholder for Tips en tricksTips en tricks
ArtikelZes tips voor innoveren in onzekere tijden

Elke ondernemer zal beamen dat innoveren belangrijk is. Maar hoe zit dat in tijden van onzekerheid? En, als je dan gaat innoveren, hoe zorg je er dan voor dat het een succes wordt? Zes tips.

Placeholder for Stenen op een weegschaalStenen op een weegschaal
ArtikelExploitatie en innovatie? Het stappenplan

Innoveren is een must voor ondernemingen die relevant willen blijven. Maar hoe zorgt u voor balans tussen exploratie en exploitatie? Het antwoord is ambidexterity of tweehandigheid.

Nieuwsbrief
Placeholder for Nieuwsbrief aanmeldenNieuwsbrief aanmelden

Aanmelden nieuwsbrief

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws