Placeholder for Blauwe en Rode oceaanBlauwe en Rode oceaan

De weg naar succes: zo creëer je een eigen blauwe oceaan

Of je nu leider bent van een start-up of een gevestigd bedrijf, bij succesvol ondernemerschap komen uitdagingen kijken. Een scherp oog voor kansen is belangrijk, maar ook het vermogen om obstakels te overwinnen. Een van de belangrijkste uitdagingen in de huidige markt is het vinden van een strategie die de concurrentie overstijgt. Dit zijn de voordelen van de Blauwe Oceaan Strategie.

20 juni 2024

Blauwe Oceaan Strategie

Een interessante benadering van strategische planning is ‘De Blauwe Oceaan Strategie’ (W. Chan Kim en Renée Mauborgne). Deze benadering richt zich op het creëren van nieuwe markten in plaats van te concurreren in bestaande markten. Het doel van de strategie is het creëren van zoveel mogelijk waarde, zowel voor klanten als het bedrijf zelf.

Op zoek naar ongebruikte marktruimte

De term ‘Blauwe Oceaan’ verwijst naar onontdekte, ongebruikte marktruimte. Concurrentie is hierbij niet relevant, omdat het bedrijf zelf de markt creëert. Dit staat in contrast met de ‘Rode Oceaan’, een verzadigde markt waarin concurrenten strijden om de groep bestaande klanten. Als ondernemer kun je concurrentievoordelen realiseren door onderscheidend vermogen te creëren. Bijvoorbeeld op het gebied van technologie, prijsstelling of distributie. Maar je kunt ook een nieuwe markt creëren door je te richten op niet-klanten en hun behoeften te vervullen. Hierdoor wordt de totale marktvraag vergroot en is de concurrentie niet meer relevant.

Principes Blauwe Oceaan Strategie

Om succesvol tot nieuwe kansen te komen, moet je als ondernemer de principes van de Blauwe Oceaan-strategie toepassen:

Het creëren van een Blauwe Oceaan

Het toepassen van de Blauwe Oceaan Strategie helpt ondernemers bij het herkennen van kansen en het vinden van nieuwe markten. Door zich te richten op innovatie, klantwaarde en differentiatie, kunnen bedrijven concurrentievoordeel behalen en duurzaam succes realiseren. Het opstellen en uitvoeren is alleen niet zo eenvoudig als gedacht. Bij de uitvoering van de strategie stuiten bedrijven vaak op veranderobstakels. Lukt de verandering wel, dan is het lastig om te blijven focussen op de nieuwe strategie en niet terug te vallen in het ‘denken in concurrentie’.

Benieuwd welke Blauwe Oceanen er mogelijk zijn voor je bedrijf? Maak een afspraak met een van onze consultants voor een strategiesessie en ontdek de mogelijkheden.

Meer informatie of een keer sparren?

Neem vrijblijvend contact op. Samen maken we dromen waar.

Neem contact met ons op
Placeholder for Sophie JacquemijnsSophie Jacquemijns
Neem contact met mij op

Sophie Jacquemijns
Consultant innovatie bij Epiic

Bel: 06-57586735

Linkedin

Ook interessant

Placeholder for Voedseltransitie innovatieVoedseltransitie innovatie
NieuwsInnovatiekracht vergroten met subsidies

Subsidies om innovatieve samenwerkingsprojecten te financieren.

Placeholder for Uitrusting bergklimmenUitrusting bergklimmen
ArtikelInnoveren als kerncompetentie, hoe zorg je daarvoor?

Organisaties willen relevant blijven, nu en in de toekomst. Maar hoe doe je dat op een moment dat bijna niets meer voorspelbaar is? De wetenschap wijst vaak naar innovatie als de oplossing. Maar hoe maak je van innovatie een kerncompetentie in je organisatie?

Placeholder for Werknemers bepalen strategie op weg naar doel organisatieWerknemers bepalen strategie op weg naar doel organisatie
WhitepaperGeheim succesvolle organisatie? Dit zijn de tools voor strategische innovatie

In een wereld die voortdurend verandert, is strategische innovatie het geheime wapen van succesvolle organisaties. Download het gratis whitepaper en ontdek hoe het heroverwegen van traditionele bedrijfsmodellen leidt tot nieuwe kansen, onderscheidende waardeproposities en meer concurrentiekracht.

Nieuwsbrief
Placeholder for Nieuwsbrief aanmeldenNieuwsbrief aanmelden

Aanmelden nieuwsbrief

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws