De weg naar succes: zo creëer je een eigen blauwe oceaan
Of je nu leider bent van een start-up of een gevestigd bedrijf, bij succesvol ondernemerschap komen uitdagingen kijken. Een scherp oog voor kansen is belangrijk, maar ook het vermogen om obstakels te overwinnen. Een van de belangrijkste uitdagingen in de huidige markt is het vinden van een strategie die de concurrentie overstijgt. Dit zijn de voordelen van de Blauwe Oceaan Strategie.
Blauwe Oceaan Strategie
Een interessante benadering van strategische planning is ‘De Blauwe Oceaan Strategie’ (W. Chan Kim en Renée Mauborgne). Deze benadering richt zich op het creëren van nieuwe markten in plaats van te concurreren in bestaande markten. Het doel van de strategie is het creëren van zoveel mogelijk waarde, zowel voor klanten als het bedrijf zelf.
Op zoek naar ongebruikte marktruimte
De term ‘Blauwe Oceaan’ verwijst naar onontdekte, ongebruikte marktruimte. Concurrentie is hierbij niet relevant, omdat het bedrijf zelf de markt creëert. Dit staat in contrast met de ‘Rode Oceaan’, een verzadigde markt waarin concurrenten strijden om de groep bestaande klanten. Als ondernemer kun je concurrentievoordelen realiseren door onderscheidend vermogen te creëren. Bijvoorbeeld op het gebied van technologie, prijsstelling of distributie. Maar je kunt ook een nieuwe markt creëren door je te richten op niet-klanten en hun behoeften te vervullen. Hierdoor wordt de totale marktvraag vergroot en is de concurrentie niet meer relevant.
Principes Blauwe Oceaan Strategie
Om succesvol tot nieuwe kansen te komen, moet je als ondernemer de principes van de Blauwe Oceaan-strategie toepassen:
- herdefinieer marktgrenzen;
- kijk naar het brede perspectief. Waar zijn de mogelijkheden in de bestaande markt?;
- kijk verder dan de bestaande vraag en focus op nieuwe doelgroepen buiten de bestaande markt;
- bepaal de toegevoegde waarde van het idee voor de klant;
- overwin de belangrijkste organisatorische hindernissen;
- integreer de uitvoering in de strategie.
Het creëren van een Blauwe Oceaan
Het toepassen van de Blauwe Oceaan Strategie helpt ondernemers bij het herkennen van kansen en het vinden van nieuwe markten. Door zich te richten op innovatie, klantwaarde en differentiatie, kunnen bedrijven concurrentievoordeel behalen en duurzaam succes realiseren. Het opstellen en uitvoeren is alleen niet zo eenvoudig als gedacht. Bij de uitvoering van de strategie stuiten bedrijven vaak op veranderobstakels. Lukt de verandering wel, dan is het lastig om te blijven focussen op de nieuwe strategie en niet terug te vallen in het ‘denken in concurrentie’.
Benieuwd welke Blauwe Oceanen er mogelijk zijn voor je bedrijf? Maak een afspraak met een van onze consultants voor een strategiesessie en ontdek de mogelijkheden.
Meer informatie of een keer sparren?
Neem vrijblijvend contact op. Samen maken we dromen waar.
Neem contact met mij op
Ook interessant