

Duurzame stappen zetten? 2Service weet nu welke en wanneer
Bij 2Service zijn ze zich ervan bewust dat hun activiteiten impact hebben op mens en milieu. Daarom wil het bedrijf blijven verduurzamen. Maar welke stappen zet je, en in welke volgorde? En hoe kan je je stakeholders goed informeren als het om je duurzaamheidsinspanningen gaat? De hulp van Epiic kwam als geroepen.
Onderdeel circulaire economie
2Service levert onderdelen, accessoires en gereedschappen voor de ‘mobile repairprofessional’. En dat zijn er inmiddels zo’n 5000 door heel Europa. Johan Jansen, CFO van 2Service: “Wij zijn marktleider als het gaat om de levering van onderdelen voor mobiele telefoons en we groeien snel. Dat is belangrijk. Want wat wij doen, is de sleutel tot het verminderen van e-waste en het verlagen van de uitstoot van broeikasgassen. Met ons bedrijf zijn we onderdeel van de circulaire economie.”
Pilot duurzaamheid
2Service zet voortdurend stappen om zijn activiteiten verder te verduurzamen. Het afgelopen najaar besloot 2Service dan ook om samen met Epiic een pilotproject te starten. Doel: de impact van 2Service op het gebied van duurzaamheid in kaart brengen en op basis daarvan vervolgstappen bepalen. Johan: ”We zien veel gebeuren op het gebied van duurzaamheid. Een voorbeeld daarvan is de wetgeving rond CSRD. Zelf zijn we nog niet CSRD-plichtig, maar we krijgen op dat vlak wel steeds meer vragen van onze klanten en leveranciers. Die willen we goed kunnen beantwoorden. Wat dat betreft kwam het aanbod van Boudewijn Zuijderhoudt en Philip Meijer van Epiic op het juiste moment.”
Financiële en impactmaterialiteit
De pilot begon met het vaststellen van de belangrijkste duurzaamheidsvraagstukken voor 2Service. Philip: “We zijn gestart met een dubbele materialiteitsanalyse [DMA]. Daarin keken we zowel naar de impact van het bedrijf op mens en milieu, als naar de financiële risico’s en kansen voor 2Service zelf. Denk aan thema’s, zoals klimaatverandering, arbeidsomstandigheden, circulaire economie en waardeketens. Met behulp van AI hebben we de relevantie van deze thema’s gescoord, waarbij we de perspectieven van de belangrijkste stakeholders hebben meegenomen.”
Bevestiging externe partij
Johan Jansen was niet verbaasd dat de analyse uit de pilot aantoonde dat 2Service al flinke stappen gezet heeft als het gaat om duurzaam ondernemen. “Met ons bedrijf zijn we al onderdeel van de circulaire keten. Het verminderen van e-waste is de kern van onze bedrijfsvoering en drijft ons in alles wat we doen. We wisten dus al dat we op de goede weg zijn. Maar het is fijn om dat ook van een externe partij te horen. Het is toch anders als je als slager je eigen vlees keurt.”
Activiteiten op tijdlijn
Nadat 2Service alle data had verzameld voor de DMA, volgde er een praktische workshop. Daar werd volop gebrainstormd over activiteiten waarmee het bedrijf de komende tijd aan de slag wil om verder te verduurzamen. Johan: “We hebben allerlei activiteiten op post-its gezet. Vervolgens hebben we gekeken wat die activiteiten ons zouden opleveren én hoeveel moeite dat zou kosten. Op basis daarvan hebben we ze op een tijdlijn geplakt.” Johan had verschillende mensen uit de organisatie gevraagd deel te nemen aan de workshop. “Dat was een bewuste keuze. Om stappen te kunnen zetten op het gebied van duurzaamheid heb je draagvlak nodig.” Philip vult aan: “Doordat verschillende sleutelspelers uit het bedrijf meededen, konden we hun expertise goed combineren met onze kennis op het gebied van de milieu-impact van de verschillende maatregelen.”
ESG-rapportage
In aansluiting op de pilot wil 2Service als vervolgstap ook een ESG-rapportage met Epiic maken. Die stap is niet zo groot meer, omdat de pilot al de belangrijkste duurzaamheidsthema’s heeft opgeleverd, inclusief de stappen die het bedrijf wil zetten om verder te verduurzamen. Johan: “De rapportage gaat ons helpen om ook naar buiten toe te laten zien waar we staan, hoe onze processen in elkaar zitten en welke stappen we nog willen zetten. Waar kunnen we nu al aan voldoen als het om duurzaam ondernemen gaat? En waaraan nog niet? Steeds meer klanten en leveranciers willen dit weten. En daaraan willen we graag tegemoetkomen.”
Meer informatie of een keer sparren?
Neem vrijblijvend contact op. Samen maken we dromen waar.


Neem contact met mij op
Ook interessant

