EE Labels zet stappen om footprint te verlagen in juiste volgorde
Kledinglabels van petflessen. Shoppingbags van gerecycled garen. EE Labels neemt duurzaamheid serieus. En dankzij het project dat het samen met Epiic deed, weet het bedrijf nu precies hoe zijn vervolgstappen eruitzien.
Bijzondere speler in de markt
EE Labels is een bijzondere speler in de markt waarin het opereert, namelijk de kledingindustrie. Het bedrijf is producent en leverancier van onder andere geweven en gedrukte labels, aanhangkaartjes en band voor in kleding. En dat wil het bedrijf op een zo duurzaam mogelijke manier doen. Het springt in het oog binnen een industrie die toch vooral bekend staat om zijn vervuilende productiemethoden. Marc Evers, algemeen directeur van EE Labels, laat zich er niet door uit het veld slaan. “Je kunt je focussen op de consument die zijn kleding bij Temu koopt. Maar dat heeft geen zin. Die veranderen wij toch niet. Wij richten ons dus op de groep klanten en consumenten die wel bereid is te veranderen. En hopelijk wordt die groep alleen maar groter.”
Volgorde beter op netvlies
EE Labels heeft al veel bereikt als het om duurzame productie gaat. Zo maakt het bedrijf zijn kledinglabels al vijftien jaar uit gerecycled polyester, afkomstig van petflessen. Hopelijk komen daar binnenkort ook labels bij van gerecycled polyester, afkomstig van textiel. Al is die stap lastiger, vertelt Marc Evers. “Kleding bestaat uit veel verschillende materialen. Dat maakt recyclen een stuk ingewikkelder. Sinds kort kopen we garen in bij Spinning Jenny. Een spinnerij die garen spint van in Nederland afgedankte kleding. Dat garen gebruiken wij om bijvoorbeeld duurzame shoppingbags van te maken voor in supermarkten.” Het bedrijf maakt dus mooie stappen om verder te verduurzamen. En dat gaan er de komende jaren nog meer worden. In welke volgorde ze dat willen doen, heeft het bedrijf sinds kort scherper op het netvlies. Met dank aan de duurzaamheidspilot die EE Labels dit najaar met Epiic deed.
Bouwstenen komen bij elkaar
Het doel van de pilot was om de CO2-uitstoot van EE Labels in kaart te brengen en op basis daarvan een roadmap te maken. Wat kan het bedrijf nog allemaal doen om zijn footprint verder omlaag te brengen? En in welke volgorde? Evers: “De pilot begon met het verzamelen van data. Dat was voor ons redelijk eenvoudig. Veel cijfers hadden we al beschikbaar. Denk aan ons energie- en waterverbruik, maar ook aan de data van de grondstoffen die we gebruiken en onze afvalstromen.” De volgende stap was dat Epiic op basis van die data een ESG 0-meting (environmental, social, governance) uitvoerde en een Carbon Footprint kaart opstelde. Aansluitend vond een workshop plaats. Samen met drie medewerkers van EE Labels werden alle CO2-besparende activiteiten op papier gezet waar het bedrijf de komende jaren aan wil werken. Evers: “Die workshop was heel vruchtbaar en motiverend. We hadden al veel bouwstenen beschikbaar. Maar door deze pilot zijn die bij elkaar gekomen. We hebben nu beter in beeld wat de beste volgorde is om verder te verduurzamen. Een voorbeeld daarvan is het gebruik van gas om ons kantoor te verwarmen. Onze weefmachines produceren veel warmte. Als we die warmte kunnen terugwinnen en hergebruiken, dan kunnen we van dat gas af. Daar gaan we nu als een van de eerste acties mee aan de gang.”
Vooruitgang boeken
EE Labels hoopt de komende jaren nog flink vooruitgang te boeken als het om duurzaamheid gaat. Want het bedrijf neemt zijn wens om goed te zijn voor de wereld heel serieus. Een mooi voorbeeld daarvan is de app die het bedrijf ontwikkeld heeft voor de kledingindustrie. Evers: “Met hulp van die app kunnen kledingproducenten hun productieproces van A tot Z in kaart brengen. Onderdeel daarvan is dat zij vastleggen uit welke materialen zij hun kleding maken. Een soort productpaspoort dus. En dat bevat belangrijke informatie. Want als je dan per kledingstuk onze unieke labels gebruikt, weet je later precies met welke grondstoffen je te maken hebt en kun je makkelijker recyclen.”
Meer informatie of een keer sparren?
Neem vrijblijvend contact op. Samen maken we dromen waar.
Neem contact met mij op
Download het whitepaper
Op weg naar een circulaire bedrijfsstrategie
Wil je weten welke stappen je moet zetten richting een circulaire bedrijfsstrategie?
Ook interessant