Subsidie voor aanschaf emissieloos bouwmaterieel
Wil je investeren in emissieloos bouwmaterieel in de bouwsector? Check altijd eerst of je in aanmerking komt voor voordeel via de Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel (SSEB).
Investeren in emissieloos bouwmaterieel in de bouwsector?
De Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel (SSEB) is een regeling voor het verminderen van de stikstofuitstoot van materieel in de bouwsector. Denk hierbij aan elektrische of waterstofaangedreven graafmachines, wielladers, tractoren of een mobiel batterijpakket.
De SSEB bestaat uit meerdere modules. De module Aanschaf moet de drempel verlagen om tot aankoop over te gaan. De module Retrofit biedt mogelijkheden voor de ombouw van bouwwerktuigen en zeegaande bouwvaartuigen naar een emissieloze variant.
De SSEB-regeling opent op 5 maart 2024. Voor de retrofitsubsidie is het totale budget € 10 miljoen. Voor de aanschafsubsidie is een budget van € 36 miljoen beschikbaar.
SSEB Aanschaf en Retrofit
Het maximale subsidiebedrag per bouwmachine is € 300.000. Per onderneming of groep van ondernemingen is het subsidiebedrag maximaal € 1 miljoen.
Belangrijkste aandachtpunten:
- Voor de berekening van de meerkosten ten opzichte van de dieselvariant maakt RVO onderscheid tussen bouwmachines met een motorvermogen tot 100 kW en daarboven.
- Voor bouwmachines tot 100 kW werkt RVO met een berekening van de meerkosten op basis van motorvermogen en accucapaciteit.
- Meerkosten voor bouwmachines boven 100 kW worden bepaald op basis van de aanschafprijs minus de prijs voor een referentiemachine (diesel variant).
- Voor retrofit betreffen de meerkosten de ombouwkosten. Bijvoorbeeld voor ombouw met een SCR-katalysator.
- De subsidie per nieuwe emissieloze bouwmachine is maximaal 25% van de meerkosten. Voor het midden- en kleinbedrijf is dit maximaal 30%.
- Heb je SSEB aangevraagd, dan kom je meestal ook in aanmerking voor de Milieu-investeringsaftrek (MIA). In 2024 wordt een vast percentage van 11,25% van het SSEB-subsidiebedrag afgetrokken. Ook als je de MIA niet aanvraagt of hiervoor niet in aanmerking komt.
Let op: een aanvraag voor de MIA kun je tot maximaal drie maanden na het aangaan van de definitieve koopovereenkomst indienen.
Belangrijkste voorwaarden:
- Je onderneming is gevestigd in Nederland en staat op het moment van aanvragen ingeschreven in het handelsregister onder een van de volgende SBI-codes*: 39, 41, 42, 43, 4941, 50201, 7712, 7732 of 7739.
- Uit de overeenkomst of specificatie moet duidelijk blijken wat de accucapaciteit is in kilowattuur. Dit geldt ook voor het continu elektrisch motorvermogen en het vermogen van de brandstofcel.
- Je moet een niet-bindende overeenkomst gesloten hebben met een leverancier. Hierin moet staan dat deze pas na indiening of verlening van de subsidie(aanvraag) definitief wordt.
- De bouwmachine moet nieuw en emissieloos zijn en op de lijst bouwmachines SSEB voorkomen.
- De bouwmachine blijft na vaststelling van de subsidie vier jaar jouw eigendom. Verkoop je de machine eerder dan moet je de subsidie naar verhouding terugbetalen.
Wijzigingen in 2024
- De formule voor batterijpakketten is aangepast naar € 450 x kWh – € 6000.
- Bij retrofit wordt ten hoogste één verwisselbaar batterijpakket tot de netto investeringskosten gerekend.
- Bij SSEB Aanschaf worden ten hoogste drie verwisselbare batterijpakketten tot de subsidiabele meerkosten gerekend.
- Voor een mobiel batterijpakket moet je verklaren dat je uitsluitend hernieuwbare elektriciteit gebruikt.
- Voor bouwwerktuigen of hulpfuncties die gebruikmaken van waterstof of waterstofdragers moet je verklaren dat je uitsluitend hernieuwbare waterstof gaat gebruiken.
- Een ingebouwd aggregaat op basis van een verbrandingsmotor in een specialistisch zwaar emissieloos bouwwerktuig komt niet langer in aanmerking voor subsidie bij een elektrisch motorvermogen gelijk aan of groter dan 300 kW.
- In 2024 is de aanschaf en inbouw van een elektrische installatie op een zeegaand bouwvaartuig subsidiabel. Het vaartuig kan gebruikmaken van stroom vanaf de wal en moet ten minste 25% van de energie op deze wijze verkrijgen.
- Toepassing van Selective Catalytic Reduction (SCR) op zeegaande bouwvaartuigen is niet meer subsidiabel.
Let op: aanvragen worden beoordeeld op volgorde van binnenkomst. Het is dus verstandig om snel na de openstelling een aanvraag in te dienen.
Meer informatie of een keer sparren?
Neem vrijblijvend contact op. Samen maken we dromen waar.
Neem contact met mij op
Ook interessant voor je
Epiic neemt het volledige subsidietraject uit handen
Daarom een subsidietraject via Epiic
Wil je je innovatiekracht vergroten? Of wil je investeren, bijvoorbeeld in duurzame bedrijfsmiddelen of personeel? Vaak gaat het om kostbare trajecten. Overheden zien gelukkig het belang. Er zijn veel interessante subsidies.