Placeholder for Vrachtwagens bij laadstationVrachtwagens bij laadstation

Subsidie voor samen werken aan minder vrachtwagenkilometers

Door samen te werken rijd je minder kilometers, bespaar je kosten en draag je bij aan duurzamere logistiek in Nederland. Ook slimmer en efficiënter rijden? Profiteer van de Subsidieregeling Samenwerking in de Logistieke Keten (SiLK).

23 juli 2025

SiLK subsidie voor schonere en efficiëntere logistiek

SiLK, de Subsidieregeling Samenwerking in de Logistieke Keten is onderdeel van het Terugsluis-programma. Dit wordt gefinancierd uit de inkomsten van de vrachtwagenheffing die medio 2026 van kracht wordt. Met dit programma stimuleert de overheid een schonere en efficiëntere logistiek. Waar andere regelingen zich richten op investeringen in emissievrije trucks of laadpunten (zoals AanZET, SPriLa en SWIM), draait het bij SiLK om samenwerking in de keten om slimmer om te gaan met ritten en capaciteit.

De subsidieregeling is open van 4 november tot 30 december 2025.

Lagere kosten, minder heffing

Samenwerken kost in het begin vaak tijd en geld, zeker in een sector waar concurrentie, planning en marges een grote rol spelen. Maar juist in de logistiek kan samenwerking op termijn flink voordeel opleveren: minder lege ritten, lagere kosten per kilometer én minder heffing zodra de vrachtwagenheffing ingaat.

Wat houdt de subsidieregeling in?

Met SiLK kun je tot 75% van de subsidiabele kosten vergoed krijgen, met een maximum van € 100.000 aan subsidie per project. Direct bij toekenning ontvang je 90% voorschot. Zo kun je zonder grote financiële risico’s nieuwe vormen van samenwerking aangaan. Denk aan horizontale, verticale of gebiedsgerichte projecten. Andere voorwaarden zijn:

  • minimale subsidiebedrag is € 25.000;
  • reductie aantal vrachtwagenkilometers is meer dan 15.000 km per jaar;
  • je mag geen subsidie modal shift hebben aangevraagd;
  • de resultaten moeten openbaar gedeeld worden.

Om in aanmerking te komen voor subsidie moet je een samenwerkingsverband vormen met minstens drie verschillende bedrijven, die allemaal zijn ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. In het samenwerkingsverband moet ten minste één van de volgende type bedrijven vertegenwoordigd zijn:

  • een transportbedrijf;
  • een verlader (bedrijf dat vervoer uitbesteedt);
  • een eigen vervoerder (bedrijf dat zelf goederen vervoert, maar voor wie dit niet de hoofdactiviteit is).

Daarnaast moet er binnen het samenwerkingsverband minstens één onderneming zijn die vrachtwagenheffing betaalt (een zogenaamde 'houder'). Dit bedrijf moet beschikken over ten minste één vrachtwagen van 3.500 kg of meer (N2 of N3).

Op zoek naar samenwerkingspartners

Heb je al partners op het oog? Dan kun je nu al starten met de voorbereiding van je subsidieaanvraag. Heb je nog geen geschikte samenwerkingspartners? Wij helpen je graag! Binnen ons netwerk zoeken we actief mee naar passende partijen waarmee je een sterk project kunt opzetten.

Laat ons weten als je interesse hebt. We denken met je mee en helpen je op weg met de aanvraag en de juiste contacten.

Let op: deze subsidie werkt volgens het principe ‘first come, first serve’. Wachten wordt dus niet beloond. De aanvragen worden beoordeeld op volgorde van binnenkomst, zolang er budget is (€ 3,6 miljoen).

Meer informatie of een keer sparren?

Samen maken we dromen waar.

Neem contact op met Amber
Placeholder for Amber NijdamAmber Nijdam
Neem contact met mij op

Amber Nijdam
Consultant innovatie bij Epiic

Bel: 06 47 93 81 61

Linkedin

Ook interessant

Placeholder for Zone nul emissieZone nul emissie
ArtikelBereid je voor op zero-emissiezones: wat betekent dit voor je bedrijf?

Als je goederen levert aan klanten binnen Nederland met benzine- of dieselvoertuigen, is het tijd om vooruit te denken. Vanaf 1 januari 2025 krijgen gemeenten de bevoegdheid om stadsgebieden aan te wijzen als zero-emissiezones (ZE-zones). Vervuilend goederenvervoer is hier dan niet meer toegestaan. Wat betekent dit voor jou en je bedrijf?

Placeholder for Elektrische graafmachineElektrische graafmachine
WhitepaperInvesteren in emissieloos bouwmaterieel? Nu met subsidie

Verduurzaam je bedrijf met subsidie (SSEB) voor emissieloos bouwmaterieel. Investeer in schone werktuigen of bouw bestaande om. Download het whitepaper voor meer info.

Placeholder for Elektrische vrachtwagenElektrische vrachtwagen
NieuwsOok in 2026 met AanZET-subsidie naar emissieloos wagenpark

Elektrificatie is een hot topic in de transport- en logistieke sector. De subsidieregeling AanZET is er daarom ook in 2026 om ondernemers te ondersteunen in de transitie naar een emissieloos wagenpark. Tip: zorg dat je er op tijd bij bent. Je aanvraag wordt beoordeeld op volgorde van binnenkomst per datum.

Placeholder for Video subsidies still 3Video subsidies still 3

Epiic neemt het volledige subsidietraject uit handen

Daarom een subsidietraject via Epiic

Wil je je innovatiekracht vergroten? Of wil je investeren, bijvoorbeeld in duurzame bedrijfsmiddelen of personeel? Vaak gaat het om kostbare trajecten. Overheden zien gelukkig het belang. Er zijn veel interessante subsidies.

Nieuwsbrief
Placeholder for Nieuwsbrief aanmeldenNieuwsbrief aanmelden

Aanmelden nieuwsbrief

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws