

Subsidie voor samen werken aan minder vrachtwagenkilometers
Door samen te werken rijd je minder kilometers, bespaar je kosten en draag je bij aan duurzamere logistiek in Nederland. Ook slimmer en efficiënter rijden? Profiteer van de Subsidieregeling Samenwerking in de Logistieke Keten (SiLK).
SiLK subsidie voor schonere en efficiëntere logistiek
SiLK, de Subsidieregeling Samenwerking in de Logistieke Keten is onderdeel van het Terugsluis-programma. Dit wordt gefinancierd uit de inkomsten van de vrachtwagenheffing die medio 2026 van kracht wordt. Met dit programma stimuleert de overheid een schonere en efficiëntere logistiek. Waar andere regelingen zich richten op investeringen in emissievrije trucks of laadpunten (zoals AanZET, SPriLa en SWIM), draait het bij SiLK om samenwerking in de keten om slimmer om te gaan met ritten en capaciteit.
De subsidieregeling is open van 4 november tot 30 december 2025.
Lagere kosten, minder heffing
Samenwerken kost in het begin vaak tijd en geld, zeker in een sector waar concurrentie, planning en marges een grote rol spelen. Maar juist in de logistiek kan samenwerking op termijn flink voordeel opleveren: minder lege ritten, lagere kosten per kilometer én minder heffing zodra de vrachtwagenheffing ingaat.
Wat houdt de subsidieregeling in?
Met SiLK kun je tot 75% van de subsidiabele kosten vergoed krijgen, met een maximum van € 100.000 aan subsidie per project. Direct bij toekenning ontvang je 90% voorschot. Zo kun je zonder grote financiële risico’s nieuwe vormen van samenwerking aangaan. Denk aan horizontale, verticale of gebiedsgerichte projecten. Andere voorwaarden zijn:
- minimale subsidiebedrag is € 25.000;
- reductie aantal vrachtwagenkilometers is meer dan 15.000 km per jaar;
- je mag geen subsidie modal shift hebben aangevraagd;
- de resultaten moeten openbaar gedeeld worden.
Om in aanmerking te komen voor subsidie moet je een samenwerkingsverband vormen met minstens drie verschillende bedrijven, die allemaal zijn ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. In het samenwerkingsverband moet ten minste één van de volgende type bedrijven vertegenwoordigd zijn:
- een transportbedrijf;
- een verlader (bedrijf dat vervoer uitbesteedt);
- een eigen vervoerder (bedrijf dat zelf goederen vervoert, maar voor wie dit niet de hoofdactiviteit is).
Daarnaast moet er binnen het samenwerkingsverband minstens één onderneming zijn die vrachtwagenheffing betaalt (een zogenaamde 'houder'). Dit bedrijf moet beschikken over ten minste één vrachtwagen van 3.500 kg of meer (N2 of N3).
Op zoek naar samenwerkingspartners
Heb je al partners op het oog? Dan kun je nu al starten met de voorbereiding van je subsidieaanvraag. Heb je nog geen geschikte samenwerkingspartners? Wij helpen je graag! Binnen ons netwerk zoeken we actief mee naar passende partijen waarmee je een sterk project kunt opzetten.
Laat ons weten als je interesse hebt. We denken met je mee en helpen je op weg met de aanvraag en de juiste contacten.
Let op: deze subsidie werkt volgens het principe ‘first come, first serve’. Wachten wordt dus niet beloond. De aanvragen worden beoordeeld op volgorde van binnenkomst, zolang er budget is (€ 3,6 miljoen).


Neem contact met mij op
Ook interessant
Epiic neemt het volledige subsidietraject uit handen
Daarom een subsidietraject via Epiic
Wil je je innovatiekracht vergroten? Of wil je investeren, bijvoorbeeld in duurzame bedrijfsmiddelen of personeel? Vaak gaat het om kostbare trajecten. Overheden zien gelukkig het belang. Er zijn veel interessante subsidies.









